Psykiatri

Psykologer skal hjælpe pressede psykiatere med at udrede børn og unge

Publiceret Senest opdateret

For at nedbringe ventelisterne skal flere børn og unge udredes og behandles hos praktiserende børne- og ungdomspsykiatere, blandt andet ske ved hjælp af særligt uddannet klinikpersonale, herunder psykologer, skriver Psykiatrisk Tidsskrift om en ny aftale mellem Danske Regioner og Foreningen af Praktiserende Speciallæger. Hos ADHD-foreningen er formand Trish Nymark positivt stemt.

“Kun psykiateren kan stille en diagnose, men psykologen kan lave psykologiske undersøgelser, observere barnet i forskellige settings og tale med forældre og skole. Det giver et rigtig godt helhedsbillede, som psykiateren kan bruge i sit videre arbejde”.

medicinsktidsskrift.dk: Klinikpersonale skal hjælpe pressede psykiatere med at nedbringe ventelister